Maxime-Verhagen-578 Twitter is voor brancheverenigingen een belangrijk communicatie-instrument. De drie verenigingen die de meeste buzz creëren op Twitter zijn V&VN, VNG en VNO-NCW. Maar kijken we iets verder, dan zien we dat met name de brancheverenigingen in de bouw met veel succes gebruik maken van Twitter.

Alle activiteiten op Twitter zijn meetbaar, en daardoor kun je er vrij gemakkelijk statistieken van bakken. Zo brengen de communicatieadviesbureaus Porter Novelli en Clipit jaarlijks het twittergedrag van 30 grote Nederlandse branche- en beroepsverenigingen in kaart. Het onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van de analysetool van Clipit waarmee alle Nederlandstalige tweets van de verenigingen worden gemonitord en geanalyseerd.

Verenigingsboegbeelden scoren hoog
Uit de metingen blijkt onder andere dat de pieken in de ‘buzz’ op twitter veelal worden veroorzaakt door de tweets van verenigingsboegbeelden. Zo draagt Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, door zijn bereik (93.000 volgers) voor bijna een kwart bij aan het ‘social bereik’ van Bouwend Nederland. Maar ook algemeen directeur Fries Heinis en andere managementleden twitteren erop los en staan in de top 10 van accounts die bijdragen aan het bereik van de tweets van Bouwend Nederland.

Drie brancheverenigingen uit de bouw staan in de top vijf van meest positief bejegende twitteraars Klik om te Tweeten

De Bouw Twittert!
Als het gaat om de intensiteit van het gebruik en om het bereik (de hoeveelheid tweets en re-tweets), dan scoren Bouwend Nederland, NVM en Aedes relatief hoog. Maar wat we bij De Bouw Twittert nog belangrijker vinden is de vraag hoe de tweets door de volgers beoordeeld worden. Wat vinden we met z’n allen van de inhoud, en hoe reageren we daarop? Met andere woorden: hoe is het sentiment? Dat blijkt zeer positief te zijn! Uit het onderzoek blijkt dat UNETO-VNI het meest positief wordt bejegend op Twitter (90%), op de voet gevolgd door Bouwend Nederland en Aedes (zie ook de onderstaande infographic). Met andere woorden: drie brancheverenigingen uit de bouw staan in de top vijf van meest positief bejegende twitteraars. Een opmerkelijke score voor de bouwbranche, en daarom een welgemeend compliment voor deze verenigingen!

Meer informatie over het onderzoek

2803909_clipit-news-b.v._infographic-branchevereniging_def_outlineaangepast